Vrijdag

Rust en herstel – Rust is er in velerlei vormen

Hoera, je hebt de helweeknacht overleefd! Hopelijk heb je de nacht wakker en werkend doorgebracht, maar zelfs als dat niet zo is, dan heb je er ongetwijfeld iets van geleerd over jezelf. En dat is waardevol, wat de uitkomst ook moge zijn. Nu ligt de vrijdag voor je… de dag die in het teken staat van rust en herstel.

Tips om efficiƫnt te rusten
Vandaag is het absoluut belangrijk dat je momenten van rust pakt tussen de bedrijven door. En rust kent verschillende vormen. Larssen geeft o.a. als tip om situaties eens anders te bekijken dan anders, met volledige focus. Apps die je hierbij misschien kunnen helpen zijn 75 Tools For Creative Thinking (iOS) en Idea Card (Android). Deze apps sporen je aan zaken eens vanuit een andere invalshoek te bekijken.

Mindfulness en meditatie
Mindfulness- en meditatie-oefeningen helpen ook om snel op te laden. Mocht je hier niet zo in thuis zijn, dan is de app Learn to meditate (iOS & Android) misschien handig. Begeleide meditaties van zo’n 15 minuten waar je weer helemaal van opfrist. Een mindfulness-oefening kan een lichaamsbewustzijndsoefening zijn zoals Larssen beschrijft, maar bijvoorbeeld ook met je volle aandacht je gezonde lunch op eten. Of een wandeling maken in de frisse buitenlucht, langs een route die je nooit loopt, waarbij je eens met aandacht om je heen kijkt.

Mocht je echt omvallen van de slaap, hou het dan bij een powernap van maximaal 20 minuten. In deze How to Powernap Wiki vind je precies wat je wel en niet moet doen voor een succesvolle powernap.

Welke vorm je ook kiest, gun jezelf voldoende rust om te herstellen en zorg dat je daarbij niet gestoord wordt. Opladen is echt belangrijk, want het leukste deel van de helweek moet nog komen!

Vrijdag: rust en herstel

© Helweek 2019